HA SZERETSZ EMBEREKKEL FOGLALKOZNI, AKKOR GYERE ÉS TANULD KI A SZAKMÁT!
1. Pedagógiai munkatárs
Szakirány: Pedagógiai asszisztens
A kompetenciahatárokat betartva közreműködik a gyermek/fiatal tevékenységeinek, tanítási óráinak előkészítésében és lebonyolításában. Részt vesz az intézményen belüli és intézményen kívüli programok, szabadidős feladatok előkészítésében és lebonyolításában. Felügyeli, kíséri a csoportot, gondozási feladatokat lát el, részt vesz a gondjaira bízott gyermek/fiatal higiénés szokásrendszerének kialakításában. Koordinálja a család és az intézmény kapcsolattartását. Munkája során differenciált bánásmódot alkalmaz. Különös figyelmet fordít a hátrányos szociokulturális környezetből érkező gyermekre, tanulóra és családjára, valamint figyel a különleges gondozáshoz való jog érvényesülésére. Munkáját a családokkal, más szakemberekkel és a gyermekkel/fiatallal történő kölcsönös tisztelet, tolerancia és hatékony kommunikáció határozza meg.
Elhelyezkedési lehetőségek:
- óvodában
- iskolában
- gyermekotthonban
- lakásotthonban
- egyéb (gyermeknevelő, gondozó) intézményben
Alapkompetenciák:
- nevelési/oktatási feladatokat értelmez
- együttműködik más szakemberekkel
- szociális problémákat felismeri
- a különleges bánásmódot igénylő gyermeket felismeri
- differenciált bánásmódot alkalmaz
- konfliktusokat felismeri és a megoldásra törekszik
- tevékenységek, tanórák eszközeit előkészíti
- rendezvények, programok szabadidős tevékenységeket szervez
- pontos, következetes munkát végez
- a különböző helyzetben élő emberek iránti empátiára, toleranciára törekszik
- általános ismereteket speciális helyzetekben képes alkalmazni
- pedagógiai, pszichológiai, egészségtani ismereteit alkalmazza
- a szakmai, etikai szabályok betartására, szakmai értékek képviseletére törekszik
Szakirány: Gyógypedagógiai asszisztens
Részt vesz a közvetlen gyógypedagógiai munkában, az intézményen belüli és kívüli programok, szabadidős tevékenységek előkészítésében, szervezésében és lebonyolításában. Felügyeli, kíséri a gyermekeket/tanulókat, csoportokat. A gyógypedagógus/pedagógus útmutatásai alapján ellátja a sajátos nevelési igény-specifikus, fogyatékosság-specifikus, gyógypedagógiai asszisztensi feladatokat. Közreműködik a sajátos nevelési igényűszemélyek körében végzett általános jellegű nevelési, oktatási, gondozási feladatokban, a tanórák előkészületeiben és lebonyolításában, a higiénés szokásrendszer kialakításában, valamint a közösen végezhető munkatevékenységekben. Segít az intézmény és a család kapcsolatának koordinálásában. Betartja a titoktartási kötelezettséget. Munkáját a sajátos nevelési igényű, fogyatékos személyekkel, családtagjaikkal, és más szakemberekkel történő kölcsönös tisztelet, tolerancia és hatékony kommunikáció határozza meg.
Elhelyezkedési lehetőségek:
- bölcsődében
- integrált óvodában
- integrált iskolában
- speciális óvodában
- speciális iskolában
- speciális gyermekotthonban
- speciális lakásotthonban
- felnőtt fogyatékosok intézményeiben
Alapkompetenciák:
- olvasott, írott köznyelvi és szakmai szöveget megért
- információk gyűjtését végzi
- empátiára, toleranciára törekszik
- konfliktusmegoldásra törekszik
- a szabadidős tevékenységek önálló szervezését végzi
- gondozási, önkiszolgálási feladatok irányítását végzi
- munkatevékenységek szervezését, megvalósítását végzi önállóan
- hatékony munkára törekszik a gyógypedagógussal együttműködve
- a megfelelő nevelési módszerek megválasztására, alkalmazására törekszik
- foglalkozások eszközeinek előkészítését végzi
- differenciált bánásmódot alkalmaz
- a különleges bánásmódot igénylő gyermeket felismeri
- a gyógypedagógus/pedagógus által kijelölt feladatokat végrehajtja